dinsdag 7 november 2017

Af en toe een fragment - Etty Hillesum

De realiteit is voor mij eigenlijk helemaal niet reëel en daarom kan ik niet tot daden komen, omdat ik daar het gewicht en de portee nooit van snap. Een enkele regel van Rilke is voor mij iets reëlers dan bijvoorbeeld een verhuizing of zo. Ik moet m'n leven lang maar aan een bureau blijven zitten. Toch geloof ik ook niet, dat ik een verdroomde idioot ben. De werkelijkheid interesseert me beestachtig erg, maar vanachter m'n bureau, niet om er in te leven en te handelen. Om mensen en ideeën te begrijpen moet je ook de werkelijke wereld en achtergronden kennen, waarbinnen alles leeft en gegroeid is.

Fragment uit Het verstoorde leven. Dagboek van Etty Hillesum, 1941 - 1943 van Etty Hillesum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten