maandag 30 mei 2016

Vind ik leuk - 5 pagina's die ik op Facebook volg

1. Dilemma op dinsdag
Wat: Dilemma op dinsdag schotelt je elke dinsdag een dilemma voor. Het gaat telkens om twee zaken die even (on)aantrekkelijk zijn. Het is simpel: je moet kiezen. Illustratrice Marloes Toonen brengt elk dilemma in beeld.

Voertaal: Nederlands

Waarom: Een poepsimpel idee met verstrekkende gevolgen. Een dilemma mag nog zo ridicuul zijn, zodra ik het onder ogen krijg verlies ik mezelf in een pseudofilosofische reflectie.

Besmettelijk spul, die dilemma's, geloof me. Probeer zelf maar eens te weerstaan aan een van de onderstaande dilemma's:
elke keer als je een gans ziet, daalt je IQ met één punt OF in elk gesprek moet je solliciteren naar een baan.  
je hebt een kalkoenlel OF je mag jezelf alleen nog maar wassen met knakworstensap. 
als je een man met een snor ziet, vlieg je hem in de armen en roep je 'papa!' OF elke dag groeit er op een andere plek op je lichaam een volledige snor. 
Stel je voor, een snor op je elleboog!

Frequentie: Elke dinsdag (duh!).

Dilemma's hier

2. Penguin Random House
Wat: Penguin is 's werelds grootste uitgever van Engelstalige literatuur. Wie ooit letterkunde studeerde, kent de uitgeverij misschien van de feloranje paperbackedities van Engelstalige literaire klassiekers. Op Facebook promoot Penguin de schrijvers uit de eigen stal, afgewisseld met citaten die boekenwurmen doen kwijlen en links naar artikels over 20 fijne leesplekken onder het dak, 50 fictionele vrouwen waardoor lezers zijn geobsedeerd en 14 boeken die je op vakantie moet lezen.

Voertaal: Engels

Waarom: De sociale druk dwingt me te zeggen dat ik Penguin volg om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van de Angelsaksische literatuur. Niet dus. Ik reken mezelf eerder bij de boekenwurmen die dol zijn op de prentjes van boeken met daarop boekenwurmachtige citaten, zoals:
There is a time and place for books. In my hand and now.
Me: *wakes up* 
Me: where's my book
Me: *rips off blankets* 
Me: *hears loud thud * 
Me: There it is 
We zijn slechts één boekenwurm-revolutie verwijderd van een wereld geregeerd door literatuur. Wij boekenwurmen werpen het establishment omver, citaat per citaat (mwoehaha!).

Frequentie: 3 berichten per dag.

Crash boom bang

3. David Troch
Wat: Of beter: wie. David Troch is stadsdichter van Gent en auteur van drie dichtbundels. De recentste, Bianca Blues, verscheen eind vorig jaar. Hij won onder andere de Herman de Coninckprijs voor beste gedicht van 2013 en de Turing gedichtenwedstrijd van 2012. Troch blogt, facebookt en twittert. Via de sociale media publiceert hij bijna dagelijks flarden proza en poëzie in de knop.

Voertaal: Nederlands

Waarom: Facebook laat schrijvers toe rechtstreeks met lezers te communiceren en literaire experimenten te delen. Schrijven in de openbaarheid is niet voor iedereen weggelegd (en dat hoeft ook niet), maar Troch doet het wel en die houding dwingt respect af. Hij stelt zich uiteindelijk kwetsbaar op door gedichten en zkv's in wording te tonen aan zijn 1 000+ volgers. In De dingen waarmee ik opsta, een tekst- en fotoproject, deelt hij fragmenten die hij die bewuste ochtend heeft geschreven, zoals:
Wat zoek je? 
Niet wat, wie. 
Wie zoek je? 
De koezoekers. 
Troch fotografeert zijn ochtendlijke krabbels en publiceert ze onmiddellijk op Facebook en Twitter.  Sommige fragmenten keren later in afgewerkte teksten of zkv's terug. Daardoor krijg je als volger het gevoel in het hoofd van een literaire ambachtsman te kijken.

Frequentie: 1 à 2 berichten per dag

Hit me!

4. Brain Picking
Wat: This should be a cardinal rule of the internet (and of being human); if you don't have the patience to read something, don't have the hubris to comment on it. De omslagtekst van Brain Pickings laat er geen twijfel over bestaan: deze pagina gaat voor inhoud en diepgang. Een gewaagde keuze op een medium waar het vooral kort en snel moet zijn. Met meer dan vier miljoen volgers op de teller bewijst Brain Pickings dat ook lang en traag op Facebook kan scoren.

Brain Pickings is het geesteskind van Maria Popova, een blogster die zichzelf omschrijft als een lezeres, schrijfster, jaagster-verzamelaarster van interessante dingen en een nieuwsgierige geest in het algemeen. Op Facebook deelt ze citaten uit boeken en interviews met bekende auteurs, afgewisseld met links naar het Brain Pickings-blog met familiaire essays over kunst, design, wetenschap, technologie, geschiedenis, politiek, psychologie, sociologie, antropologie en ... euh ... meer!

Voertaal: Engels

Waarom: Als je me vraagt wat de meerwaarde van sociale media is, dan is het wel het schier oneindig aantal mogelijkheden om interessante dingen met andere mensen te delen. Popova selecteert en deelt op hoogstpersoonlijke wijze de boeiendste fragmenten uit de wereldliteratuur. Haar eigenzinnige keuzes rijgt ze aan elkaar met persoonlijke ervaringen en reflecties. Het helpt ook dat ze regelmatig over mijn favoriete auteurs blogt, zoals Rebecca Solnit, Virginia Woolf, Susan Sontag en Anaïs Nin. Kom ik op Brain Pickings een naam van een auteur tegen die ik niet ken, dan weet ik dat de kans groot is dat ik hem of haar ook goed zal vinden.

Frequentie: Meer dan tien berichten per dag. Ik vraag me soms af wanneer/of Popova slaapt. Hoe houdt ze dat publicatietempo vol?

Boom boom PAW

5. AnOther
Wat: De Facebookpagina van een toonaangevend tijdschrift over mode, kunst en cultuur. Het blad maakt deel uit van het onafhankelijke uitgeversbedrijf Dazed Media dat ook Dazed and Confused op de markt brengt. Vind je Dazed and Confused te heftig of expliciet, dan leest AnOther als een stijlvoller broertje. Op Facebook deelt AnOther hoofdzakelijk links naar artikels op de eigen site. De lay-out is simpel, de teksten lezen vlot en de foto's zijn van hoge kwaliteit.

Voertaal: Engels

Waarom: Wie genderevenwicht belangrijk vindt, zit bij AnOther aan het goeie adres. Het team van journalisten bestaat uit ongeveer evenveel mannen als vrouwen. Dat levert stukken op waarin kunst gemaakt door mannen én vrouwen in gelijke mate aan bod komt. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het in praktijk vaak nog altijd niet. Wat alle artikels met elkaar verbindt is de journalistieke goesting om een boeiende beleving van mode, kunst en cultuur in woord en beeld te vatten.

Dagelijks produceert AnOther een overdosis aan artikels. Ik klik me zot om ze allemaal aan mijn leeslijst toe te voegen. Een greep uit enkele van de elf (!) berichten die op 23 mei op Facebook werden gepubliceerd:
Actrice Laia Costa over het maken van de one-take film Victoria 
Cy Twombly's hemelse foto's 
Kleur in context: naakt
Frequentie: Een tiental berichten per dag.

FacebOOk

Welke pagina's volg jij op Facebook?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten