zondag 27 december 2015

Eindejaarsvragen 2015

Boom

1. Wat was het beste boek van 2015?
Ik koop zelden boeken tijdens het eerste publicatiejaar. Ik ga dus voor enkele 'oudjes' zoals Open stad (over wandelen, steden en wandelen in steden) van Teju Cole, Een makelaar in Pruisen (over kijken, kunst en kijken naar kunst) van Nicole MontagneWanderlust (over wandelen en verdwalen en wandelend verdwalen) en The Faraway Nearby (over het vertellen, verweven en ontrafelen van verhalen) van Rebecca Solnit.

De recentste poëziebundels van Maud Vanhauwaert en Y. Né gaven me vleugels. Wij zijn evenwijdig en De werkelijkheid houdt het lang vol bewijzen dat bevlogen poëzie ontzettend grappig kan zijn.

2. Welk boek verdient in 2016 een tweede kans?
Alle boeken die ik heb gekocht en (nog) niet heb gelezen (te veel om neer te schrijven).
Alle boeken die ik niet heb gekocht en (nog) niet heb gelezen (idem).
Alle boeken die ik heb gelezen en ben vergeten (idem).
Alle boeken die ik heb gelezen en voor iemand anders heb achtergelaten of nog zal achterlaten (zie Boek gevonden).

3. Welk boek staat voor u bij uitstek voor het goede leven?
Stil de tijd, een essaybundel van Joke. J. Hermsen. Het boek verbreedde mijn blik op het begrip tijd. Hermsen formuleert haarscherp wat iedereen diep vanbinnen al wist, maar waartoe niemand tot dan toe in staat bleek om er een boek over te schrijven. Doorheen de essays stelt ze dat de omnipresente opgelegde kloktijd slechts een van de vele manieren is om tijd te beleven. Aan de hand van het werk van Levinas, Bergson, Sloterdijk, Bloch en Bachmann maakt ze de lezer warm voor een andere, innerlijke tijdsbeleving.

Lees ook:
Eindejaarsvragen 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten