zondag 26 oktober 2014

Poëzie van een zomer (een man)



dus poetry poet, kijk me ogen, luister me oren, want hier is mi tori
hardcore & luid: mi have een droom, vol is vol, belanda boven
sluiten di shit & alles wordt wider basis controller, luchtdicht lijk da weerga
terug na di wortel

Een fragment uit Mi have een droom, een gedicht dat Ramsey Nasr schreef tijdens zijn periode als Dichter des Vaderlands in Nederland. Aanleiding was de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam in 2009. Het thema van de biënnale was 'open stad'. Nasr vroeg toelating aan de organisatie om het thema ruim te mogen interpreteren. Mi have een droom werd geen gedicht over architectuur, maar wel over de bonte Rotterdamse samenleving.

Nasr bande tijdelijk het 'proper' Nederlands en verdiepte zich in de taal van de straat, tot hij ze sprak en zong. Het gedicht verscheen in de krant en op videoschermen in trams en metrostations. Nasr droeg het voor voor chique gezelschappen en op festivalpodia. De uitdrukking wi have een droom schopte het tot slogan van een Rotterdams woonproject. Mi have een droom reikte verder dan de literaire incrowd. Maar voor Nasr was het niet alleen daarom te doen. In een dagboekfragment zegt hij hierover:

Belangrijker dan de stichtelijke vraag 'of poëzie iedereen kan bereiken' is voor mij het feit dat uitgerekend een gedicht me voor een kort moment in contact brengt met levens die voor de rest geheel parallel zullen lopen. 

Zijn gedichten zijn een uitnodiging om poëzie onbevooroordeeld tegemoet te treden. Die uitnodiging nam hij zelfs uitdrukkelijk op in het openingsvers van ik wou dat ik twee burgers was (dan kon ik samenleven) waarmee hij voor het Dichterschap solliciteerde:

en dit is mijn gedicht, komt u binnen
let niet op de galm, wees niet bang
laat ons beginnen in leegte
welkom in mijn krater van licht

Poëzie relevant maken, je moet het maar doen. En dat deed Nasr keer op keer tijdens zijn vier jaar durende aanstelling als Dichter des Vaderlands. Mi have een droom werd niet alleen de titel van een gedicht, ook de bloemlezing van deze periode kreeg dezelfde naam. Hij blies het gelegenheidsgedicht nieuw leven in. Een duf en saai genre, zegt u? Vergeet het. Nasr schreef gedichten die ook na de gelegenheid overeind blijven staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten