zondag 15 juni 2014

Zomer - vakantie - boeken

Zomer, vakantie, boeken! Een drievuldigheid om u tegen te zeggen. Hoe kan ik bij deze temperaturen niet aan zulke dingen denken? Op het werk gleed mijn blik van het computerscherm naar het raam met zicht op zachtjes wiegende boomkruinen aan een blauwe hemel. Ik herhaalde mijn gedachten, maar dan hardop: 'Zomer, vakantie, boeken!'

'Ward,' zei mijn collega, 'het is nog geen zomer.'
Ze wierp een blik op haar kalender om zeker te zijn.
'Wat?' vroeg ik.
'De zomer begint pas op 21 juni.'
'Zo laat?'
Ze knikte.
'Echt?'
Ze knikte.
Ik keek naar mijn eigen kalender en moest haar gelijk geven. Niet alleen de zomer liet (en laat) op zich wachten, ook mijn vakantie was (en is) niet in zicht. Het goede weer van de voorbije dagen heeft me ontregeld.

Ondanks de wake-up call van mijn collega, ben ik niet te houden. Gisterenmorgen heb ik de boeken* op een stapel klaargelegd die ik op vakantie wil meenemen. Meer nog: ik wil ze allemaal lezen. Voor elke gemoedsgesteldheid die me kan overvallen, heb ik een boek of bundel binnen handbereik.

Ik draai mezelf een rad voor de ogen, dat weet ik heus wel. De kans is klein dat ik die stapel tegen eind augustus heb afgewerkt. Met lezen heb ik hetzelfde 'probleem' als met schrijven (zie ook dit blogbericht): ik jaag er de meeste pagina's door tijdens gewone (werk)weken. Op een comfortabele stoel in de zon krijg ik minder gelezen dan op een eivolle trein in de spits. Lekker zitten betekent ook lekker in slaap vallen. Daar is niets mis mee, maar aan lezen kom ik dan niet toe.

Als ik in het buitenland ben, zijn de momenten zeldzaam waarop ik op een stoel zit met een boek in de hand. Op reis wil ik een land verkennen. Ik wil de steden, musea en natuur zien. Misschien kom ik op die plek geen tweede keer? Het gevolg is dat ik op het einde van zulke dagen geen energie heb om te lezen. Het enige waartoe ik dan nog in staat ben is een kwartier lang naar een televisieprogramma kijken in een taal die ik niet begrijp. De rest van de avond wikkel ik me in de lakens en geniet ik na van alles wat ik heb gezien.

Vakantie, een geweldige uitvinding, maar soms word ik er soms gek. Op de duur ga ik naar de werkvloer verlangen om toch weer enige regelmaat in mijn leven te krijgen. Heb ik dat juist geschreven?

Deze zomer zal het anders zijn. In september leg ik op dit blog verantwoording af.

* Renate Dorrestein - Het geheim van de schrijver
Robert Olen Butler - From where you dream
Joke J. Hermsen - Kairos
Elfriede Jelinek - Lust
Sanneke van Hassel & Annelies Verbeke - Naar de stad
Dirk van Bastelaere, Erwin Jans & Patrick Peeters - Hotel New Flanders
Ramsey Nasr - Mi have een droom
Joris Iven - Braziliaans blauw
Els Moors - Liederen van een kapseizend paard
Rodaan Al Galidi - De maat van de eenzaamheid
Michael Vandebril - Het vertrek van Maeterlinck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten